אילו עדים כדאי להביא מטעם הנתבע?

You are currently viewing אילו עדים כדאי להביא מטעם הנתבע?

לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות

    ברוב המוחלט של התיקים, לא מספיק להציג לבית המשפט מסמכים בלבד, וקיים הכרח להביא לעדות גם עדים בשר ודם.

    עד רגיל, שאינו עד מומחה, מגיע לבית המשפט, על מנת להעיד על דברים שהוא היה עד להתרחשותם, כלומר דברים שהוא ראה במו עיניו או שמע במו אוזניו. זה יכול להיות אירוע שהוא היה עד לו, שיחה בה הוא לקח חלק, מסמך שהוא ערך, מעשה שהוא עשה ועוד.   

    קיימים עדים משני סוגים עיקריים ושונים שהנתבע יכול להביא:

    עדים שעדותם תומכת בטענות ההגנה ועדים שעדותם פוגעת בטענות התביעה. 

    בכל מה שנוגע להבאת עדים מטעם הנתבע, אני דוגל במשפט "פחות שווה יותר". 

    רבים שוגים וחושבים, שכמות גדולה של עדים, שתומכים בנתבע, מראה לבית המשפט, שהצדק הוא עם הנתבע. ואני סבור בדיוק ההיפך. 

    כמות גדולה של עדים, רק נותנת יותר הזדמנויות לעו"ד של התובע, למצוא יותר סתירות, אפילו מינוריות, בעדויות של העדים השונים וכן לחלץ מהעדים של הנתבע משפטים שיסייעו לחזק את התביעה.

    הזיכרון האנושי כשלעצמו הינו דבר מאוד חמקמק ולא אמין, העדות של העד נמסרת בדרך כלל שנים רבות אחרי התרחשות האירועים נשוא התיק, מעמד החקירה באולם בית המשפט הוא אירוע מרגש שגם עד שדובר אמת עשוי להתבלבל בעקבותיו ובנוסף לכל אלה, עו"ד ממולח מצד התובע עשוי לחקור אפילו עד אמין וליצור רושם כאילו משקר בעדותו ועוד.

    לדוגמא: שני אנשים אוכלים ארוחה במסעדה. בסיום הארוחה, קח כל אחד מהם הצידה ושאל אותו מה היה צבע הכיסא שעליו ישב. סביר להניח, שכל אחד מהם יתן לך תשובה מעט שונה, ולכאורה אחד מהם ואולי אפילו שניהם גם יחד טעו ונחזים כמשקרים.

    אמנם, ההחלטה על כמות וזהות העדים שמביא הנתבע לבית המשפט, מתקבלת סופית רק חודשים ושנים לאחר הגשת כתב ההגנה. אבל, אני בדרך כלל מקפיד, עוד לפני הכנת כתב ההגנה, להבין אילו עדים פוטנציאליים אוכל להביא לבית המשפט בהמשך ניהול התיק.

    כדאי כמובן גם לשוחח ואף להיפגש עם העדים הפוטנציאליים, וזאת על מנת להבין איזה מידע הם יכולים לתרום לתיק ויותר מכך – האם איזכורם והבאתם לעדות עשויים להזיק לנתבע. יש עדים, שכבר בפגישה קצרה איתם, לא כל שכן בתישאולם, כדי להשאיר רושם טוב ואמין ומנגד יש עדים שמותירים רושם כה קלוקל, שמייד אפשר להסיק, כי הבאתם לעדות רק תפגע באמינות של הנתבע ושל ההגנה כולה.

    חשוב תמיד לזכור, כי על התובע החובה להוכיח את התביעה שלו ואסור בשום פנים לעזור לו בכך. 

    לכן, בכל מקרה של ספק האם להביא עד מסויים מטעם ההגנה אם לאו, האם העד עתיד לעזור או דווקא להזיק לנתבע, אני תמיד מעדיף לוותר על העד, ולא לקחת סיכון מיותר וביחוד כשנטל ההוכחה חל כאמור על התובע.

    סדרת מאמרים
    מאמר ראשי בסדרה:
    מאמרים:
    לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות
    מלאו את הפרטים הבאים ואנו נחזור אליכם בהקדם