מתי כדאי להגיש הודעת צד שלישי?

You are currently viewing מתי כדאי להגיש הודעת צד שלישי?

לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות

    הודעת צד שלישי, היא סוג של תביעה מאוד מיוחדת. זו תביעה, שמגיש הנתבע, כנגד צד שלישי, כלומר גורם חדש בתיק שאינו התובע, וכלפיו שולח הנתבע אצבע מאשימה. הודעת צד שלישי חייבים להגיש בד בבד עם הגשת כתב ההגנה, כלומר תוך 60 יום ממועד שהתביעה הומצאה לידי הנתבע.

    על מנת שגם מי שאינו משפטן יבין בקלות מהי הודעת צד שלישי, אסביר זאת במילים פשוטות כך- 

    הנתבע אומר בהודעה לצד השלישי, שמע נא צד שלישי יקר. התובע הזה תבע אותי לצערי. אני לא חושב שאני צריך לשלם משהו לתובע הזה, אבל אם בכל זאת בית המשפט יחליט לחייב אותי הנתבע לשלם משהו לתובע הזה, אז בעצם מי שאשם בכל הפרשה זה בכלל אתה, הצד השלישי, ואני דורש ממך שאתה תשלם לי את מה שאני אחוייב לשלם לתובע.

    גם כאן יש דילמה לא פשוטה, האם ומתי להגיש הודעת צד שלישי. מצד אחד, הנתבע הרי טוען שהתובע שקרן וסחטן, לא מגיע לו שקל ולתביעה אין שום סיכוי. אז איך ביחד עם טענות כל כך ברורות, הנתבע בעצמו שולח אצבע מאשימה אל עבר הצד השלישי וטוען, אפילו בעקיפין, שבעצם כן יש סיכוי לאחריות כלפי התובע ?

    בנוסף, ברגע שמערבים את הצד השלישי, גם הצד השלישי 'לא פראייר' והוא עשוי בעצמו להצטרף לתובע ולעזור לו להאשים את הנתבע במה שקרה. סיכון, נכון ?

    הודעה לצד השלישי אינה מעבירה את האחריות מהנתבע לצד השלישי באופן מלא. הנתבע לא יוצא מהתיק עם הגשת ההודעה לצד השלישי, ונשאר בתיק עד סופו. נניח שהתביעה בכל זאת התקבלה וגם ההודעה לצד השלישי התקבלה אזי הנתבע צריך לשלם לתובע את החוב ואז לדרוש מהצד השלישי שישפה אותו על מה ששילם. מה קורה לדוגמא, אם בינתיים אותו צד שלישי פשט רגל או נקלע לפירוק ? במקרה כזה, הנתבע נשאר לשאת בחוב כלפי התובע לבדו, ואין לו ממי להיפרע. לכן, חשוב מאוד לבדוק מראש מהי האיתנות הכלכלית של הצד השלישי (הסולבנטיות שלו) ואם מראש ברור שהצד השלישי לא יוכל לשאת בסכום החוב, אין הרבה טעם לרדוף אחריו.

    בפרקטיקה, מערכת היחסים שבין הנתבע לצד השלישי, היא באמת מורכבת, אבל יש בה גם אינטרס משותף אחד, והוא להדוף את התביעה של התובע. שהרי, אם כתב התביעה של התובע כנגד הנתבע קורס, אזי גם הצד השלישי כבר לא צריך לפצות את הנתבע במאומה ומכאן זהות האינטרסים. בדרך זו, הנתבע מגייס לעצמו עזרה, להדוף את התביעה ובייחוד במקרים שבהם לצד השלישי יש מידע סודי, אודות נסיבות התביעה.

    בנוסף, הצד השלישי מהווה למעשה 'כיס' נוסף שממנו יכול התובע להיפרע. במקרה בו מגיעים לכלל פשרה, אפשר לסכם מראש, שחלק מהתשלום לתובע, ישולם ישירות מהצד השלישי, ובדרך זו, קטן העומס הכלכלי והסיכון שנושא בו הנתבע. 

    חשוב גם לדעת, כי אין חובה לברר הודעת צד שלישי דווקא בתוך ההליך מול עיניו הפקוחות של התובע, ואפשר בהחלט למצות את הזכות כלפי הצד השלישי, בתביעה חדשה ונפרדת, בין במקביל לתביעה הראשית ובין לאחריה (כפוף להתיישנות כמובן).  

    הגשת הודעת צד שלישי, כרוכה בתשלום אגרת משפט, בדיוק כמו הגשת כתב תביעה ולעיתים, מטעמים של חיסכון באגרה, ניתן לשקול להגיש את הודעת הצד השלישי, שלא על מלוא סכום התביעה, כי אם על חלק יחסי ממנה.

    סדרת מאמרים
    מאמר ראשי בסדרה:
    מאמרים:
    לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות
    מלאו את הפרטים הבאים ואנו נחזור אליכם בהקדם