ניסוח כתב הגנה

You are currently viewing ניסוח כתב הגנה

לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות

    ניסוח של כל כתב הגנה, מתחיל בבדיקה יסודית של כל העובדות וכל הראיות בתיק, כולל מסמכים, תכתובות, הקלטות וכיוצ"ב. 

    אחרי שאני חוקר את הלקוח שלי על כל מה שידוע לו על התיק, אני בדרך כלל גם מבקש לשוחח עם כל מי שמעורב בפרשה מטעם הלקוח (מנהלים בעסק, עובדים בעסק, ספקים, קרובי משפחה וכיוצ"ב) כדי לקבל תמונת מצב עד כמה שיותר מלאה בנוגע לעובדות המקרה ולהבין אילו עדים פוטנציאליים יהיו לי בתיק.

    לפעמים, עוד לפני שאני ניגש להכין כתב הגנה, אני מתייעץ עם מומחה, כדי לקבל ממנו פרספקטיבה על התיק ותחזית של חוות הדעת שיעניק לי בהמשך.

    במקרים אחרים, אני ממליץ ללקוח שלי, לשכור מיידית שירותים של חוקר פרטי, על מנת שיאסוף מידע וראיות, הדרושות לצורך הבנה מלאה וכוללת של המצב העובדתי וניסוח כתב ההגנה.

    רק לאחר שתמונת המצב הכללית פרושה בפניך, אפשר להתחיל במלאכת ניסוח כתב ההגנה.

    מניסיוני, תביעות לא מוצדקות, מנוסחות בדרך כלל בצורה מאוד ערמומית. העו"ד שניסח את התביעה הלא מוצדקת, יודע בסתר ליבו, כי הלקוח שלו סחטן וכתב התביעה בדרך כלל ינסה להסוות את הסחטנות הזו ויסתיר עובדות ומסמכים מהותיים הנוגעים לעניין.

    לכן, דווקא בתביעות שכאלה, חשוב מאוד שנוסח כתב ההגנה יהיה מאוד מפורט, יכלול תיאור מפורט של העובדות והמסמכים האמיתיים, ויחשוף את המהות האמיתית של התובע כשקרן וסחטן.

    כדאי מאוד לצרף לנוסח כתב ההגנה, מסמכים חשובים, שיכולים לגרום לכתב התביעה להיראות כשקרי ונפנף בהם עד כלות. מסמכים כאלו, בדרך כלל מייד שובים את עיני השופט וגורמים לו לאבד סבלנות וסימפטיה כלפי התובע וכתב התביעה. 

    בנוסף, כתב הגנה שמנוסח טוב, הוא כמו קרחון. 10% ממנו מבצבצים מעל פני המים ו- 90% ממנו נסתרים מהעין. כלומר, חייבים לכלול בנוסח כתב ההגנה, טענות שיודעים שישמשו אותנו בהמשך ניהול ההגנה, כדי שלא יטענו כנגדנו שהטענות מפתיעות, אבל לא חייבים לפרט לעומק כל טענה ורצוי אפילו להשאיר עמימות מסויימת ומרחב תמרון להמשך.

    עד לתיקון שבוצע לאחרונה בתקנות סדרי הדין, יכול היה נתבע להגיש כתב הגנה מנוסח בצורה דלה, לטעון שהוא מכחיש את הטענות בכתב התביעה ולצאת ידי חובתו.

    כיום, לאור התקנות החדשות, מוטלת על הנתבע חובה, להכחיש באופן מפורש ומפורט כל עובדה שמפורטת בכתב התביעה, אחרת הנתבע יחשב כמודה בעובדה זו.

    מצד שני, קיימת כיום חובה, לפי תקנות סדר הדין האזרחי החדשות, לנסח את כתב הגנה, כך שאורכו של כתב הגנה המוגש לבית המשפט השלום, לא יעלה על 11 עמודים ואורכו של כתב הגנה המוגש לבית המשפט המחוזי, לא יעלה על 30 עמודים.

    כדאי מאוד להיזהר משימוש בנוסחים למיניהם של כתב הגנה לדוגמא, כיוון שבכל תיק העובדות והמצב המשפטי שונה, ולכל נתבע כדאי לנסח בצורה נפרדת ומותאמת אישית, נוסח של כתב הגנה שתפור בדיוק למידותיו.

    כתב הגנה לדוגמא, מתאים לתיק אחר ולעובדות אחרות, וקיימת סכנה מסויימת להשתמש בו על התיק שלך, הן מבחינת לשלב בו טענה שלא נכונה לתיק שלך ובעיקר מבחינת לא לשים לב ולשכוח לשלב בנוסח של כתב ההגנה שלך טענה חשובה שכן כדאי ורצוי לשלב בו.

    סדרת מאמרים
    מאמר ראשי בסדרה:
    מאמרים:
    לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות
    מלאו את הפרטים הבאים ואנו נחזור אליכם בהקדם