אל תפתח מחדש את העסק הישן בלי לבדוק מהי 'אסטרטגיית היציאה' הכי טובה בשבילך

You are currently viewing אל תפתח מחדש את העסק הישן בלי לבדוק מהי 'אסטרטגיית היציאה' הכי טובה בשבילך

לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות

    יש לך הזדמנות חד פעמית שלא לפתוח מחדש את העסק הישן

    כבעל עסק, וודאי חלמת על היום בו תסתיים מגפת הקורונה, ותוכל לפתוח מחדש את העסק. לנקות את האבק שהצטבר, להרים כמה טלפונים ללקוחות ולספקים ולחזור להתפרנס 'כרגיל'.

    האינסטינקט הבסיסי שלך, כמו כל בעל עסק, זה לקום מוקדם בבוקר, לפתוח את העסק ולעבוד קשה.

    הדחף הזה שלך, לקום ולצאת לעבודה 'כרגיל' בעסק, כל כך חזק, עד שאולי אתה מתעלם מן ההזדמנות החד-פעמית בכלל לא לפתוח את העסק מחדש.

    חשוב לי להדגיש בפניך, כי לא לפתוח מחדש את העסק, זו הזדמנות חד פעמית. הזדמנות שלא תחזור בקרוב.

    יכול להיות 'שאסטרטגיית היציאה' הכי טובה שלך, זה לצאת לגמרי מהעסק הישן.

    כיוון שהסיבה לסגירת העסק מלכתחילה הינה החלטת ממשלה שנכפתה עליך וכיוון שניתן בהחלט לתלות את האשם בקריסת העסק במגפת הקורונה, הרי שהזדמנה לך, כבעל עסק, הזדמנות, שלא לפתוח את העסק מחדש, ולהרחיק מעצמך כל אחריות לכך.

    זאת, בשונה ממשבר כלכלי אחר אליו נקלע העסק, ובמסגרתו בעל העסק הוא זה שצריך להצטדק  ולהוכיח כי אינו אשם בקריסת העסק, מדוע לא חזה את הקריסה והזהיר את נושי העסק מראש וכו'.

    כאן, קריסת העסק הינה מקרה פתאומי, בלתי צפוי, שנכפה עליך כבעל העסק, וסביר שאם לא תפתח מחדש את העסק, לא יחמירו עמך על כך.

    דווקא אם תנסה לפתוח מחדש את העסק ולמרות זאת העסק שלך יקרוס, אתה עשוי להכניס את עצמך למצב בו תידרש בעתיד לתת הסברים, מדוע קרס העסק וכן אתה עשוי לחשוף את עצמך לחבות אישית מוגברת לחובות העסק.

    רגע לפני שאתה מכניס את המפתח למנעול ופותח מחדש את דלת העסק, עומדות לרשותך כרגע, טענות משפטיות כבדות משקל, כגון 'כח עליון', סיכול, חדלות פרעון שנכפתה וכו'. טענות אלה, עשויות לשמש לך עילה לנקוט בשורה ארוכה של פעולות הרות גורל, כגון ביטול הסכמי שכירות מכבידים, אי תשלום חובות, פיטורי עובדים, אי אספקת שירותים ומוצרים ועוד.

    דווקא פתיחת דלת העסק, וניסיון לשקמו, עשויות להעמיד אותך בעתיד מול 'ועדת חקירה'  ולתת דין וחשבון, מדוע אתה נכשלת בהחייאת העסק, מדוע לא עשית מספיק להצלתו ועוד.  סביר שבכל מקרה תשאל, 'למה לא ניסית להציל את העסק' אבל דומני, כי יהיה הרבה יותר קל להגן על בעל עסק שכלל לא פתח את העסק מאשר על בעל עסק שניסה לפתוח את העסק מחדש וכשל.

    לכן, חשוב מאוד לי מאוד שתבין את כל המשמעויות של פתיחה מחדש של העסק 'הישן', כדי שתשקול היטב, האם כדאי לך בכלל לעשות זאת.

    הסיכון שבפתיחה מחדש של  העסק הישן בחוסר הודאות של העולם החדש

    פתיחתו מחדש של העסק הישן, עם ההוצאות הישנות, בעולם החדש, הינה לא פחות מדרמטית.

    יש לנו כרגע מעל מיליון שכירים מובטלים ללא מקור הכנסה יציב וכמות עצומה של עצמאים בקשיים, בדיוק  כמוך, שאותם אף אחד לא סופר (תרתי משמע).

    הסיוע הממשלתי לעסקים עקב מגפת הקורונה שואף לאפס.

    לקיחת הלוואות לצורך החייאת העסק, כרוכות בתשלום עמלות וריביות, שפוגעות ברווחיות עוד יותר.

    גם אם תצליח להתייעל ולהקטין הוצאות, רובן המכריע של ההוצאות הישנות לא ישתנה. דמי שכירות, ארנונה, שכר עובדים וכו', הכל ימשיך לרדת. להוצאות הישנות יצטרפו הוצאות חדשות, בגין ריבית על הלוואות חדשות, תו סגול, ועוד.

    אני בטח לא צריך לספר לך, שלנהל  עסק עצמאי במדינת ישראל, הוא משימה קשה, גם בימים רגילים.

    מי כמוך מכיר את עודף הבירוקרטיה והרגולציה, המיסוי ממשלתי והעירוני הכבד, התחרות המקומית והבינלאומית העזה, הזכויות המופרזות לעובדים, הריבית המופרזת לבנקים ועוד. כל אלו לא עומדים להשתנות בקרוב.

    קח בחשבון, שחלק גדול מהחובות שחייבים לך לקוחות עבר, בגין שירותים או מוצרים שספקת לפני משבר הקורונה לא יפרע עקב המצב (הנחות/פשיטות רגל וכו') וגם אשראי חדש, שתיאלץ לתת ללקוחות שלך, הוא אשראי שקיים חשש רב – הרבה יותר מעבר – שלא תזכה לגבות חזרה.

    כלומר כל נתוני הפתיחה והאינדיקטורים פועלים לרעתך וגם אם לפני מגפת הקורונה העסק הישן שלך היה רווחי, סביר להניח שבעולם החדש שנוצר, שולי הרווח להם היית רגיל בעסק הישן, אינם קיימים עוד.

    כלומר, פתיחתו מחדש של העסק הישן, בעולם החדש, כרוכה בסיכון אדיר. אנו שרויים בתקופת אי וודאות כלכלית ורפואית. אף אחד אינו יודע מתי תהיה התפרצות מחודשת של המגפה, מתי יוטל מחדש סגר, מה יהיה מצב המשק ביום שאחרי וכו'.

    אם פתחת מחדש את העסק הישן שלך, כשאתה כבר יודע שיש כל כך הרבה חוסר וודאות באוויר, לא תוכל בעתיד לטעון, כי לא ידעת או לא צפית את המשך ההתרחשויות שיקרו, חריגות ככל שיהיו. איבדת למעשה את ההזדמנות היחידה שהיתה לך לטעון שלא צפית את המצב ומרגע זה ואילך, מלוא הסיכון, לכל מה שיקרה, חריג וחמור ככל שיהיה  – יונח על כתפיך.

    תמיד תזכור, כי  גם אם תצליח לשקם את העסק הישן – יבואו מייד 'השותפים' ממס הכנסה, מע"מ וביטוח לאומי וייקחו לך כחצי מהרווח. לכן, כל סיכון שאתה לוקח בפתיחתו מחדש של העסק, הוא 100% שלך אבל ברווח אתה שותף רק ב- 50%. נחמד, לא?!

    עסק ב-'טוטל לוסט' לא מתקנים אלא מחליפים

    אז תהיה רגע ישר עם עצמך, ותחשוב טוב טוב. האם במצב החדש שנכפה עליך, העסק הישן שלך הוא 'טוטל לוסט'? האם יש סיכוי סביר, שלמרות כל מה שתעשה, כבר לא תצליח להציל אותו?

    אם זה המצב, כל מה שתעשה בקרוב, רק יחמיר את מצבך.

    אם אתה בעל שליטה בחברה בע"מ, ואין לך יותר מדי ערבויות אישיות – מצבך הרבה יותר טוב מעצמאי שקיבל 6,000 שקל מהמדינה אבל אחראי אישית לחובות עתק.

    תחשוב, שכל צעד שאתה עומד לעשות, מהיום והלאה, עתיד להיבחן בשבע עיניים, ברגע שהעסק שלך יקרוס. המשכת בהמשך השכירות? המשכיר ידרוש ממך להשלים את החוזה עד תום וסביר שאתה ערב אישית לחוזה. החזרת לעבודה עובדים? לפטר אותם הולכת להיות משימה לא פשוטה ויקרה, עם חבות אישית אפשרית במקרה ולא יהיה לך מאיפה לשלם להם את מלוא זכויותיהם (שלא לדבר על פיטורי עובדת בהיריון וכו').  נתת לספק צ'ק עתידי? אוי ואבוי לך אם לא תוכל לכבדו בעתיד. אם לקחת הלוואה חדשה בערבות אישית – אתה כבר מבין לבד שבעצם הגדלת עוד יותר את הבור.

    כל הלוואה חדשה שתיקח, כל עובד שתחזיר לעבודה, כל רגע שאתה ממשיך לעשות שימוש במושכר – רק מגדילים ומעצימים את היקף החוב ואת החבות האישית שלך.

    אין שום טעם לעבוד כחמור, רק כדי לשלם מיסים, ריביות וחובות, שנגרמו שלא באשמתך.

    לכן כל דקה שאתה עובד כדי להציל עסק שנדון למוות, היא דקה שאתה מפסיד בלפתוח דף חדש לעצמך ולמשפחתך.

    אז איך פותחים דף חדש?

    לכל בעל עסק מתאים 'דף חדש' שונה.
    ההחלטה תלויה בהיקף החבות האישית של בעל העסק לחובות העסק הקורס, היקף נכסיו האישיים של בעל העסק, תוכניותיו לעתיד וכו'.

    לעיתים פתיחת דף חדש, פשוטה מאוד וכרוכה בהחלטה בלבד.

    לעיתים, הדבר דורש הקמת חברה בע"מ חדשה.

    אם אפשר להגיע להסדר הוגן עם הנושים מה טוב, אחרת לעיתים אין מנוס מנקיטה בהליכי חדלות פרעון (פשיטת רגל/פירוק).
    בחלק מהמקרים אפשר ורצוי להמשיך ולעבוד בדיוק באותו תחום ובאותו מקום. לעיתים עדיף להתרחק ולפתוח עסק חדש לחלוטין או לעבור לעבוד כשכיר לתקופה.
    אבל הכי חשוב להבין, שהעסק נועד לפרנס את בעליו ולא להיפך ובעולם החדש שנוצר, רגע לפני שפותחים מחדש את העסק הישן, לנשום, לחשוב ורק אז להחליט.

    נשמח לייעץ גם לך, מהי 'אסטרטגיית היציאה' הטובה ביותר עבורך.

    אלון לב, עו"ד

    לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות
    מלאו את הפרטים הבאים ואנו נחזור אליכם בהקדם