איזו תקופה רצוי ומקובל לקבוע בהסכם ליבוא בינלאומי

You are currently viewing איזו תקופה רצוי ומקובל לקבוע בהסכם ליבוא בינלאומי

לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות

    הסעיף השני בחשיבותו בכל הסכם יבוא בינלאומי, הינו תקופת ההסכם.

    ככל שתקופת ההסכם ארוכה יותר, אפילו אם לא ניתנת לך בלעדיות, כך בדרך כלל מצבו המשפטי והמסחרי של היבואן הישראלי טוב יותר.

    אני ממליץ ללקוחותיי לבקש הסכם לתקופה ראשונית בת 5 שנים וזו גם התקופה המקובלת בתחומים רבים.

    תקופה ארוכה שכזו, מאפשרת ליבואן להשקיע יותר בפיתוח המותג בישראל, ואפילו לספוג שנה או שנתיים של היעדר רווחים, תוך קצירת פירות ההשקעה בשנים הנותרות.

    כמעט תמיד, מתאפיינת התקופה הראשונית של יבוא מוצר חדש לישראל, בהוצאות רבות, עמידה בדרישות רגולטוריות שונות, הוצאות פרסום מוגברות וכו'. לכן, מיצוי הפוטנציאל האמיתי הגלום בשיווק מוצר חדש בישראל, הינו דבר הלוקח זמן, כסף ומאמץ

    כמו כן, כדאי מאוד לבקש, שההסכם יתחדש באופן אוטומטי לתקופות נוספות של 5 שנים כל אחת, אלא אם כן אחד מהצדדים מודיע כי אינו מעוניין בחידוש ההסכם.

    מקובל מאוד, שליצרן בחו"ל יש זכות, לבטל את ההסכם, הן במהלך תקופתו הראשונית, והן בכל תקופה מתחדשת שלו, במידה והיבואן הישראלי מפר את ההסכם (לאחר מתן התראה מראש). אבל כל עוד היבואן הישראלי מקיים את התחייבויותיו שעפ"י ההסכם, ההסכם בין הצדדים עומד בתוקפו.

    חשוב לדעת, שהסכם שנערך ללא הגבלה בזמן (הסכם לתקופה לא קצובה), הינו הסכם מסוכן ליבואן הישראלי, שכן בכל רגע נתון, יכול היצרן בחו"ל להודיע על ביטול ההסכם והעברתו ליבואן אחר.

    אמנם, קיימת חובה לתת הודעה 'זמן סביר מראש' בטרם ביטול הסכם לתקופה בלתי קצובה, אולם משך הזמן עשוי להיות נתון למחלוקת, ובדרך כלל הוא לא עולה על כחודש ימים לכל שנה בה היו הצדדים בקשר.

    טיפ קטן: במידה ומתחרה מקומי, ינסה לגרום ליצרן לנטוש אותך ולעבוד עימו, הסכם לתקופה ארוכה, יאפשר לך לתבוע גם את המתחרה הישראלי, בעוולה נזיקית של 'גרם הפרת חוזה' על כל הנזקים ואובדן הרווח שנגרמו לך, כתוצאה מקיצור ההסכם. לעיתים, די באיום בהגשת תביעה שכזו כנגד מתחרה מקומי, כדי להרתיע אותו ולגרום לו לחשוב פעמיים אם באמת ברצונו 'לגנוב' לך את הפרנסה.

    לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות
    מלאו את הפרטים הבאים ואנו נחזור אליכם בהקדם