מנכ"ל חברה בע"מ? מהיום אתה אחראי אישית לקריסת החברה

You are currently viewing מנכ"ל חברה בע"מ? מהיום אתה אחראי אישית לקריסת החברה
מנכ"ל חברה בע"מ? מהיום אתה אחראי אישית לקריסת החברה

לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות

    בימים הקרובים עומד להיכנס לתוקף חוק חדש, שמטיל אחריות אישית, על מנכ"ל או מנהל (דירקטור) בחברה בע"מ.

    בניגוד לכל שהכרנו בעבר, מהיום חברה בע"מ (בערבון מוגבל) כבר אינה מגנה אוטומטית על הפועלים במסגרתה, ולמעשה החוק החדש ׳טורף את הקלפים׳.

    החוק החדש, ששמו חוק חדלות פרעון, קובע כי במידה ומנכ"ל או מנהל ידע או היה עליו לדעת, כי החברה שבניהולו נמצאת בחדלות פרעון, הוא ישא באחריות אישית לנזקים שיגרמו לנושי החברה.

    מנכ"ל, מהיום על מנת להימנע מחיוב באחריות אישית, חלה עליך חובה לנקוט במספר צעדים:

    • פנה לקבלת ייעוץ מבעלי מקצוע המתמחים בשיקום תאגידים, לרבות עורכי-דין, רואי חשבון או כלכלנים;
    • ניהל משא ומתן עם נושי החברה כדי להגיע עמם להסדר חוב;
    • יזם הליך של פירוק החברה.

    כיוון שחברות רבות במשק הישראלי, נמצאות במצב של אובליגו פתוח בבנק, חובות לספקים וקשיים תזרימיים, נשאלת השאלה, מתי בדיוק נמצאת חברה בקושי תזרימי רגיל, שאז אין אחריות אישית למנכ"ל) ומתי בדיוק מגיע השלב הקריטי, בו רואים חברה במצב של חדלות פרעון, מצב שממנו ואילך חייב מנכ"ל החברה וכל מנהל שבה, לנקוט בסדרת הצעדים דלעיל, כדי שלא לאבד את ביתם.

    כיוון שאין באמת דרך לזהות את הרגע המדויק הזה, אני בדעה שאם יש ספק – אין ספק, ומנכ"ל חברה שאינו מעוניין לפצות אישית מכיסו את נושי החברה, חייב לנקוט במשנה זהירות ותמיד להתייעץ עם עו"ד הבקיא ברזי החוק.

    תביעות אישיות כנגד מנכ"ל או מנהל בחברה מתבררות תמיד בדיעבד, כשהחברה קרסה, וכולם חכמים לאחר מעשה. לכן, חשוב מאוד, כבר בזמן אמת, להתייעץ ולתעד פעולות ומידע, על מנת שאלו ישמשו אותך במידה ותתבע אישית.

    בין אם אתה בעל החברה, שותף זוטר חברה או מנכ"ל שכיר, להלן כמה עצות מועילות לאור החוק החדש:

    אם החברה שאתה מנהל היא חברת יחיד בבעלותך המלאה או בבעלות משפחתך, חשוב מאוד להיזהר פעמיים – הן מפני אחריותך כמנהל בחוק חדלות פרעון והן מפני אחריותך כבעל מניות שניתן להרים אליו מסך מכח חוק החברות.

    במידה ואתה בעל מניות מיעוט בחברה, ולכן נרשמת גם כדירקטור בחברה, הייתי מציע לך לשקול לוותר על הכהונה כדירקטור, כדי לחסוך מעצמך את האחריות החדשה.

    במידה ואתה מנכ"ל שכיר או מנהל שכיר בחברה וכלל אינך בעל החברה, דע לך, שהסיכון שאתה לוקח על עצמך, בניהול של חברה במצב של חדלות פרעון הינו סיכון חמור, שלעתים לא שווה את הטייטל 'מנכ"ל' וההטבות הנלוות לו. הייתי אף מציע לך להתעקש שיערכו לך ביטוח הולם שיכסה את הסיכון הכרוך בעבודתך זו.

    כאשר חברה נקלעת לפירוק, היא בדרך כלל מותירה אחריה שובל של חובות לנושים. חלק מנושים אלו, וודאי הגדולים והמתוחכמים מבניהם, מחפשים כל דרך, על מנת לגבות ממישהו את חובם. במקרים רבים, מוגשות לבתי המשפט תביעות, כנגד בעלי מניות החברה ומהיום סביר שיתחיל גם גל של תביעות כנגד מנכ"לים ומנהלים. אל תיתן לגל הזה לשטוף אותך. אם יש לך ספק – תתקשר ותתייעץ. נשמח לעמוד לרשותך.

    לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות
    מלאו את הפרטים הבאים ואנו נחזור אליכם בהקדם