חוב אבוד? אין דבר כזה! השיטה לגביית חובות גדולים במהירות

You are currently viewing חוב אבוד? אין דבר כזה! השיטה לגביית חובות גדולים במהירות

לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות

    חוב אבוד? אין דבר כזה!

    השיטה לגביית חובות גדולים במהירות

    כמעט מדי יום, פונה למשרדי לקוח, ומספר על חוב גדול שחייבים לו, בהיקף של מאות אלפי שקלים ומעלה. הפניה תמיד מלווה בחשש שהחוב אבוד.

    לעיתים מדובר בהלוואה על בסיס חברי או עסקי שלא נפרעה, לעיתים מדובר על סחורה שסופקה ולא שולם עבורה התשלום במלואו ולעיתים מדובר בחוב אחר הטעון גבייה.

    במהלך למעלה מ-20 שנות עבודתי כעורך-דין, ראיתי חייבים מבריחים נכסים, מתגרשים פיקטיבית, נמלטים מן הארץ, רושמים משכנתאות פיקטיביות על דירות, מעבירים עסקים לקרובי משפחה, מעלימים כספים לחשבונות בשוויץ ועוד. חייבים יעשו הכל, על מנת שהחוב יהיה אבוד.

    חשוב להבין, חובות בהיקף נכבד, מעמידים את החייב עם הגב אל הקיר. לעיתים, מלבד החוב כלפיך, יש לחייב חובות נוספים, לדוגמא – חוב למס הכנסה או מע"מ שאי תשלומו עשוי להוביל למאסר, חוב משכנתא שאי תשלומו יביא לזריקת החייב ומשפחתו מביתם, חוב מזונות שאף הוא עשוי להביא למאסר וכו'.

    לצד חובות אלו, חייבים רבים לא מתביישים, לצפצף עליך ולהמשיך לחיות ברמת חיים גבוהה ומנקרת עיניים, תוך רישום המרצדס על שם האשה ורישום הפנטהאוז בצפון ת"א על שם ההורים.

    אז מה עושים? כיצד פועלים? איך גובים חוב גדול? איך נמנעים מחובות אבודים?

    גבייה של סכום משמעותי, בהיקף של מאות אלפי שקלים ומעלה, מחייבת שקלול מכלול שלם של נתונים, אשר משפיעים על התוצאה הסופית.

    במאמר זה, אסקור בפניך, את השיקולים העומדים בפני, כעורך-דין ותיק בתחום גביית חובות, כאשר אני מקבל תיק חדש כזה לטיפולי וממליץ ללקוח מהי הדרך האופטימלית עבורו, לגביית החוב והפיכתו במהירות וביעילות מחוב אבוד לכסף מזומן בחשבון הבנק שלך.

     

    דע את האויב וגלה מה נכסיו כיום ובעבר

    הדבר הקריטי ביותר בכל תיק, הוא להכיר את האויב. מיהו החייב? האם הוא אדם בשר ודם או שמא חברה בע"מ. האם יש לו נכסים רבים על שמו או שמא הוא חסר כל. מה נקודות התורפה שלו? מה הכי יכאב לו?

    במקרים רבים אנו ממליצים לערוך חקירה כלכלית טובה על החייב, וזאת על מנת לפזר את מסך הערפל סביבו ולהבין עם מי אנו מתמודדים. מחירה של חקירה כלכלית טובה, הינו כ- 2,000 ₪ לערך, ולעיתים ממצאיה יקרים מפז ומביאים לגבייה משמעותית של כספים ולחיסכון של שנים ארוכות בבית המשפט.

    הגם שאנו עובדים בצמידות לחוקרים פרטיים מעולים, הרי חקירה כלכלית, בדומה לצילום רנטגן, נותנת מידע גולמי בלבד. לפיכך, קיימת חשיבות רבה לניסיון של עורך-הדין המפענח את ממצאי החקירה ומפיק ממנה תובנות, בדבר המשך הצעדים המשפטיים בהם יש לנקוט.

    להלן מספר דוגמאות למידע גולמי שחקירות כלכליות שהזמנתי העלו ולצעדים עליהם המלצתי בעקבות ממצאים אלו:

    • בחקירות רבות אנו מגלים, כי לחברה החייבת אין נכסים ואלו הוברחו לחברה אחות, בשם דומה ופעילות דומה, אשר אף היא מוחזקת בידי אותו בעל מניות או קרוב משפחתו. במקרים שכאלו, אין טעם לפעול בהוצאה לפועל כנגד החברה החייבת, שכן החוב שלה די אבוד אנו נשקול להגיש תביעה להרמת מסך על מנת לחייב את בעל החברה בחובותיה.
    • בחלק מהחקירות אנו מגלים, כי לחייבים יש 'נטייה משונה', להיות מאוד נדיבים כלפי גרושותיהם וקרובי משפחה אחרים, ולהעביר להם במתנה דירות או עסקים יקרי ערך אחרים, תוך שהחייב עצמו נותר חסר כל. אף במקרים כאלו, נקיטה בהליכי הוצאה לפועל תהיה עקרה ותוביל לחוב אבוד. לכן, אנו ממליצים להכניס את החייב לפשיטת רגל, כיוון שרק בפשיטת רגל, ניתן לבטל מתנות שהעניק החייב לקרוביו במהלך ה-10 שנים האחרונות.
    • בכל החקירות שאנו מזמינים, אנו שמים דגש על השאלה אילו עוד חובות יש לחייב פרט לחובו כלפינו. הבנה מעמיקה של כלל חובותיו של החייב, תלמד אותנו, מה יחס הנשייה שלנו לעומת כלל נושי החייב. לדוגמא, אם החוב כלפינו הינו 1 מיליון שקל ולחייב יש נכסים בשווי 1 מיליון שקל, אולם פרט אלינו יש לחייב עוד חובות לנושים רבים, בהיקף של כ- 10 מיליון שקל, אזי אנו צפויים לקבל בסוף התהליך פחות מ-10% מהחוב כלפינו בלבד ויתרת 90% מהחוב תוכר כחוב אבוד. במצב כזה, אנו נמליץ כיצד לחסוך באגרה ובהוצאות, נוכח הסכום הנמוך יחסית שאנו צפויים לקבל.
    • החקירות כמובן מלמדות אותנו אילו נכסים יש לחייב, עד כמה קל או מורכב להיפרע מהם (לדוגמא – דירת מגורים ועליה משכנתא קשה יחסית להברחה אולם מנגד גם קשה יחסית למימוש ועוד).

    במידה וניתן לפעול כנגד ערבים או במידה וניתן לממש בטחונות (כגון משכנתא על נכס), כמובן שקיומם של אלה, עשוי להשפיע מהותית על הדרך בה אנו נמליץ בפניך כיצד לפעול.

    אלו רק חלק מהדוגמאות לטקטיקות יומיומיות בהן אנו נוקטים, על מנת להביא למיצוי גביית החוב מהחייב וניסיוננו הרב מאפשר לנו, לשקלל את מגוון השיקולים לחיוב ולשלילה, עד מנת למצוא את הדרך האפקטיבית ביותר להביא לגביית החוב והפיכתו לכסף מזומן אצלך בחשבון.

     

    תכנן היטב את מהלכיך מראש ובחר את הזירה והעיתוי הנכון לתקיפה משפטית  

    מצב הדברים האופטימלי, הינו שבידינו כבר יש פסק דין המחייב את החייב בסכום החוב. במצב כזה, אין לנו עוד חובה להוכיח את דבר קיומו של החוב או לחזקו, וניתן לפעול אך ורק לגבייתו. אם אין דחיפות מיוחדת (ועל כך נרחיב בהמשך), הדרך הזולה ביותר לגביית פסק הדין הינה פתיחת תיק הוצאה לפועל, המתנה בת 21 יום לחלוף תקופת האזהרה ואז נקיטה בהליכי גבייה מגוונים.

    מצב דברים פחות טוב הינו שיש בידינו רק צ'ק חוזר או שטר חוב. מסמכים אלו, אמנם מאפשרים לנו לפתוח את ההליך בצורה מהירה ויעילה בלשכת ההוצאה לפועל, אולם לחייב יש זכות אוטומטית להגיש התנגדות ובכך לעכב את הליכי הגבייה ולהעביר את בירור עצם קיומו של החוב לבית המשפט, דבר שעשוי לארוך שנים רבות.

    לצערי, כשחובם של החייבים הינו בהיקף גדול, וכשיש בנמצא עורכי-דין רבים המייצגים חייבים במחיר השווה לכל נפש, חייבים רבים מנצלים את המצב, ושוכרים עורך-דין, על מנת להגיש התנגדות סרק, להכחיש את דבר קיומו של החוב ולנצל את הסחבת בבתי המשפט, על מנת לגרור את בירור המשפט במשך שנים ארוכות. לעיתים מטרתם הינה להתיש או לנצל את פרק הזמן הממושך, לשם הברחת נכסים (ועל כך בהמשך).

    לכן, אנו תמיד נבחן מראש, עוד בטרם החייב מודע לכך שעומד להיפתח כנגדו תיק הוצל"פ, אילו ראיות עומדות לרשותנו, על מנת להוכיח את החוב. אנו תמיד לוקחים בחשבון, שקיים סיכוי שהחייב יכחיש את החוב, ובמקרים מתאימים אנו ממליצים כיצד לחזק את התביעה. לדוגמא, במידה והחייב עדיין מפזר הבטחות (סרק) כי אוטוטו ישלם את החוב, אנו נמליץ ללקוח להקליט את החייב מודה בחוב. לדוגמא, אם קיימים עדים, אנו נמליץ לגבות מהם גרסה (אולי אף באמצעות חוקר פרטי) עוד לפני שהחייב פונה אליהם ומזהם את עדותם, ועוד.

    אם כבר הגיש החייב התנגדות לבקשה לביצוע שטר, והתיק עבר מההוצאה לפועל לבית המשפט, אנו לעולם לא ניתן לחייב רשות להתגונן על מגש של כסף. אנו לעולם לא נוותר על חקירתו של החייב, וודאי אם הגיש התנגדות סרק. חקירות שכאלו של החייב, בשלב מקדמי וקריטי של התיק, מתגלות פעמים רבות, כמכרה זהב של מידע ודרך לסנדל את החייב ולקבע אותו בגרסה ממנה לא יוכל לסטות בהמשך. לעיתים מתגלה החייב בחקירתו כשקרן, ובית המשפט כלל לא יאפשר לו להמשיך בהליך ויחזיר אותו מיידית לתשלום מלוא החוב בהוצאה לפועל. לעיתים בית המשפט ידרוש מהחייב להפקיד את מלוא סכום החוב בקופת בית המשפט, וזאת כתנאי לניהול התיק בבית המשפט. כך או כך, מדובר בהישג משמעותי, אשר מרוקן למעשה מתוכן את רצונו ויכולתו של החייב לסרבל את ההליך או להבריח נכסים.

    לעיתים, כל שיש בידינו, זה הסכם שהופר או חשבוניות שלא שולמו. במקרה שכזה, אין ברירה אלא להגיש תביעה לבית המשפט, כשאף כאן יש אסטרטגיות שונות, בנוגע לסוג של כתב התביעה שמומלץ להגיש (רגיל/מקוצר/הרמת מסך וכו'), הערכאה המשפטית אליה כדאי לגשת ועוד. לא רבים יודעים זאת, אבל בחירת ההליך הנכון בו יש לנקוט, עשויה לחסוך שנים רבות במסדרונות בית המשפט וסכומי כסף ניכרים ורק ניסיון רב שנים, בייצוג בכל סוגי ההליכים הקיימים, מאפשר בחירה מושכלת מראש בהליך הטוב מכולם.

    אגב, אגרת המשפט, עומדת במצטבר על 2.5% מסכום החוב, וככל שהחוב גבוה יותר, כך גם האגרה גבוהה ומעיקה. מדובר על שיקול חשוב, אשר יש לשקול היטב מראש ולעיתים, קיימות דרכים, כיצד לחסוך בתשלום אגרה. לדוגמא,  אם בידינו סדרת צ'קים, יכול להיות שנחליט בהתחלה לפעול רק ביחס לחלק מהצ'קים, כדי לחסוך באגרה, וזאת מתוך הבנה כי אם נגיע לפשרה עם החייב, נתעקש על תשלום החוב במלואו ואם נגלה נכסים של החייב במהלך ניהול התיק, נפעל ביחס למלוא הצ'קים בהמשך.

    שלב תכנון המהלכים כולל גם חשיבה מעמיקה, האם ניתן או כדאי להכניס את החייב להליכי פשיטת רגל, איזו תועלת תצמח לנו ממהלך שכזה ואילו נזקים זה יכול לגרום. לדוגמא, בהליכי פשיטת רגל, מוקפאים כלל נכסיו של החייב והוא אינו יכול להבריחם עוד, החייב עובר חקירות מעמיקות אודות כלל נכסיו ואף ניתן לבטל מתנות והענקות שנתן החייב לקרוביו, לתקופה בת 10 שנים אחורה. מנגד, הליכי פשיטת רגל, מעירים בבת אחת את כל נושי החייב, כולל נושים 'רדומים' שכלל לא מודעים למצבו הכלכלי הקשה של החייב, וכולל נושים שלהם זכות קדימה על נכסיו (לרבות חוב מזונות או חובות לרשויות המס), ונכסיו של החייב אמורים להתחלק, בין כלל הנושים. אנו כמובן גם לוקחים בחשבון, שהחייב עצמו, יבקש לפשוט רגל ואף למצב דברים שכזה יש להיערך ולהתכונן במידת האפשר.

    תיקים רבים מתחילים בבית המשפט, עוברים לאחר מכן ללשכת ההוצאה לפועל ומסתיימים בהליכי פשיטת רגל. על עוה"ד המטפל, להכיר כל אחת משלוש מערכות שונות אלו על בורייה, לדעת את רזיה ולהצליח להתמודד עם החייב, בכל זירה אליה יתגלגל התיק במרוצת השנים.

    החשש מפני התמשכות ההליכים שנים ארוכות, לעיתים בתואנות סרק מצד החייב והסיכון הנלווה להברחת נכסים מצד החייב במהלך תקופה זו, אף הוא משפיע על דרכי הפעולה בהן ננקוט, ולעתים נמליץ להטיל עיקולים על מנת לנטרל הסיכון האמור. על כך נרחיב בהמשך.

     

    הטלת עיקולים מיידית למניעת הברחת נכסים

    נקודת המוצא שלנו בכל תיק בו קיים חוב בהיקף נכבד הינה, שחייבים לא יבחלו באמצעים, ויעשה הכל על מנת להבריח נכסים ולסכל את גביית החוב. הם יעשו הכל, כדי שהחוב יהיה אבוד ונתייאש מלגבות אותו.

    אין לנו טיפת אמון בחייבים והניסיון מלמד כי 99% מהחייבים מוציאים שם רע לכל היתר.

    ככל שסכום החוב בתיק גבוה יותר, כך מתעצם החשש שהחייב יפעל להברחת נכסיו על מנת להפריע לגבייה.

    לצערנו, מלאכת הברחת נכסים הינה במקרים רבים קלה, זולה ואפקטיבית. לדוגמא, בלחיצת כפתור ניתן לבצע העברה בנקאית של יתרת עו"ש לקרוב משפחה. לדוגמא, כמעט באופן מיידי ניתן לרשום הערת אזהרה על דירה לטובת קרוב משפחה. בריחה ממדינת ישראל אף היא מעשה קל וכמעט מיידי.

    חייבים מתוחכמים מעט יותר, אשר מתכננים מראש את מעשה המרמה, עשויים לנקוט בהליכים מורכבים עוד יותר, אשר לעיתים יקח שנים לפצחם ולגלותם. לדוגמא, פתיחת חשבונות בנק בחו"ל, הקמת חברות במקלטי מס והעברת נכסים על שמן, גירושין פיקטיביים, יצירת חובות פיקטיביים ועוד.

    כמעט לכל מעשה מניפולטיבי שבו החייב עשוי לנקוט, ניתן להקדים תרופה ולנקוט בהליך זמני, שימנע את הברחת הנכס. הסעדים האפקטיביים ביותר, הם בדרך כלל, עיקולים על חשבונות בנק ונכסי מקרקעין. במקרים מתאימים, ניתן אף לעכב יציאתו של חייב מן הארץ, למנות כונס נכסים זמני על נכסיו, להוציא צווי מניעה ועוד.

    למרבה הצער, מערכת המשפט בישראל אינה מאפשרת לעקל לחייב נכסים, על בסיס תחושות בטן או חששות גרידא, וקיימים מספר תנאים מקדימים לצורך נקיטה בפעולה שכזו.

    השלב בו מצוי התיק יקבע עד כמה יהיה זה קל ופשוט או מנגד קשה וסבוך, לבקש ולקבל הטלת עיקול זמני. להלן דוגמאות לשלבים שונים בהם מצויים תיקים, ותמצית הדרישות לקבלת עיקול בשלב האמור:

    • עם פתיחת תיק הוצאה לפועל או עם הגשת כתב תביעה לבית המשפט, ועוד בטרם ניתנה לחייב ההזדמנות להתגונן ולהשמיע את דבריו, ניתן לבקש להטיל עיקולים באופן מיידי. כיוון שבשלב מקדמי זה של התיק, טענות החייב טרם נשמעו, הרי שהעיקול בטרם אזהרה (בהוצאה לפועל) או העיקול הזמני (בבית המשפט) יינתן, בתנאי שנצליח לשכנע את בית המשפט/ההוצאה לפועל, כי אכן קיימת דחיפות שכזו וחשש אמיתי שהחייב יבריח את נכסיו. במקרים רבים, הלקוח כלל לא מודע לסכנה האורבת לו מהברחת נכסים, ועל סמך ניסיוני רב השנים, אני מצליח לזהות סכנות שכאלה, מתוך מידע גלוי או סמוי על החייב, ולשכנע את בית המשפט/ההוצאה לפועל בנחיצות המהלך.
    • לא רבים יודעים, אבל גם מייד לאחר שניתן פסק דין, ואף בטרם נפתח תיק הוצאה לפועל, ניתן לבקש מבית המשפט, להטיל עיקולים על החייב. במקרה כזה, הטלת העיקולים פשוטה יותר, אין צורך בתשלום אגרה מיוחדת ובדרך כלל מתוך פסק הדין עצמו, ניתן לדלות הכרעות שליליות על החייב, אמינותו והתנהלותו. חייבים רבים, מנצלים את התקופה בת מספר השבועות, מהיום בו ניתן פסק דין ועד היום בו נפתח תיק הוצאה לפועל וניתן להטיל במסגרתו עיקולים, ומבריחים באופן מאסיבי נכסים וקיימת חשיבות רבה, לפעול מיידית לעקל את נכסיהם בתקופה קריטית זו, שבסמוך לאחר שהפסידו בתיק.
    • לאחר שנפתח תיק הוצאה לפועל ואף חלפה תקופת האזהרה – ניתן להטיל עיקולים רבים, כמעט בלחיצת כפתור ומבלי כל חובה לפרט מדוע ולמה מעקלים. בתיק בו סכום החוב משמעותי, רצוי להטיל עשרות עיקולים, על מנת לאתר באמצעותם, היכן מצויים נכסיו של החייב. בהמשך, ניתן לנקוט בפעולות גבייה רבות כלפי החייב, לרבות הגבלות על רישיון הנהיגה והיציאה מן הארץ, קבלת מידע תמורת שקלים בודדים, על נכסיו של החייב, לרבות נכסי מקרקעין וחשבונות בנק, וניתן אף לקבל תדפיסים של חשבונות הבנק של החייב, תדפיסים של כרטיסי האשראי של החייב ועוד.

    עיקול נכסיו של החייב, הינו בעל אפקט משולב ורב חשיבות: ראשית, העיקול מונע מהחייב להבריח את נכסיו. שנית, העיקול משבש את שגרת חיי החייב ומונע ממנו לבזבז כספים ולנצל מסגרות אשראי ולרוקן למעשה את נכסיו אף ללא הברחתם. שלישית, העיקול משדר לחייב כי אין טעם בהכחשה סתמית של החוב או בגרירת ההליכים שנים רבות, שכן סכום או נכס משמעותי מעוקל לטובת החוב. חייבים רבים נוטים גם להתפשר מיידית ולסיים את הסכסוך, כשהם מבינים שנכסיהם עוקלו ואין טעם בעימות המשפטי. עיקול אף מקצר משמעותית את לוחות הזמנים לבירור המחלוקת המשפטית, ולעיתים בתוך שבועות ספורים נקבע דיון בפני שופט, במסגרתו מחוייב החייב להיחקר ולמסור גרסה מלאה, דבר שבמקרים רבים מאפשר סיום מיידי של התיק.

    לצד יתרונות רבים אלו, יש גם סיכונים מסויימים לנקיטה בעיקולים זמניים, לרבות חשש מפני גרימת נזק לחייב, צורך בהפקדת ערובה להוצאות, העמדת הלקוח בפני סיכון חקירה ועוד. רק עו"ד בעל ניסיון רב, ראוי שיבחן את הסיכויים לצד הסיכונים ויתן ללקוח הערכה מושכלת כיצד התיק עשוי להתפתח ולהסתיים.

     

    בחר עו"ד מנוסה ותגמל אותו בצורה אפקטיבית 

    תיקי גבייה, בהם סכום החוב ניכר, הינם תיקים שעורכי-דין רבים ישמחו לטפל בהם. על פניו, אפילו אחוז קטן מסכום החוב, עשוי להצמיח לעוה"ד שכר נאה.

    אבל, דווקא בתיקים בהם סכום החוב גדול, קיימת חשיבות עילאית, לוותק ולניסיון של עוה"ד המטפל בתיק, ולמידת נחישותו להביא לגביית החוב ולא להכריז עליו כחוב אבוד.

    בחירה לא נכונה של ההליך אליו פונים, עשויה להביא לבזבוז אגרה גבוהה, ולסרבל את הלקוח בהליכים מיותרים שאורכים שנים רבות. לעיתים, בסוף ההליך הלקוח זוכה בפסק דין (אפילו בהיעדר הגנה) ומגלה באיחור, שהחייב הספיק להבריח את כלל נכסיו והחוב אבוד.

    לכן, דווקא בתיקים כאלו, קיימת חשיבות לשכור שירותי עו"ד, שטיפל בעבר ובהצלחה מרובה בתיקים רבים מסוג זה, וליווה אותם לכל אורך הדרך – החל משלב כריתת ההסכם, דרך ההליכים בבית המשפט, דרך גביית פסק הדין בהוצאה לפועל ולעיתים אף  במסגרת הליכי פשיטת רגל.

    שכר הטרחה בתיקים המתנהלים בלשכת ההוצאה לפועל בלבד, מחושב בדרך כלל על בסיס אחוזים מתוצאה. בתיקים בהם קיים צורך בנקיטה בעיקול זמני או הגשת תביעה לבית המשפט, בדרך כלל מתווסף גם תשלום גלובאלי כלשהו.

    חשוב מאוד, ששכר הטרחה יהיה אפקטיבי והוגן, הן כלפי הלקוח והן כלפי עורך-הדין, על מנת שעוה"ד יהיה בעל מוטיבציה ונחישות לטפל בתיק, אף אם יארך שנים ארוכות ושהלקוח בסוף התיק יקבל נתח משמעותי מסכום הגבייה ולא יוציא בדרך הוצאות כבדות מדי על ההליך המשפטי.

    אני נוהג בדרך כלל, כבר בשיחה הטלפונית המקדימה, לתת ללקוחותיי הן הערכה כללית בדבר סיכויי הגביה בתיק והן הצעת מחיר לטיפול בתיק. בדרך זו, הלקוח יודע מראש, פחות או יותר, כמה כסף יידרש להשקיע בתיק וכמה כסף יישאר בכיסו 'נטו' בסיום ההליך.

    במהלך למעלה מ- 20 שנים כעורך-דין, גביתי עבור לקוחותיי, עשרות מיליוני שקלים. חלק מהתיקים הסתיימו בתוך כחודש וחלקם נמשכו עשור.

    לכל אורך הדרך, חשובה הנחישות, ההתמדה והרדיפה אחר החייב, לכל אשר ילך. הוצאה לפועל – בית משפט – פשיטת רגל ולעיתים אף לאחר שהחייב הולך לעולמו (חו"ח) ומתעורר הצורך לגבות החוב מעזבונו ומיורשיו.

    אם גם לך חייבים סכום כסף גדול, אנחנו כאן למענך. תרים טלפון וקבל הערכת סיכויים ועלויות. ואל תשכח, חוב אבוד ? אין דבר כזה !

    לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות
    מלאו את הפרטים הבאים ואנו נחזור אליכם בהקדם