האם עדיף לנהל משא ומתן לפשרה לפני הגשת כתב הגנה או לאחר הגשת כתב הגנה?

You are currently viewing האם עדיף לנהל משא ומתן לפשרה לפני הגשת כתב הגנה או לאחר הגשת כתב הגנה?

לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות

    נתבע שמקבל לידיו כתב תביעה, עשוי פעמים רבות לסבור, כי די בשיחה קצרה בינו לבין התובע, כדי ליישר את ההדורים ולסיים את הפרשה.

    הנתבע גם עשוי לסבור בטעות, כי כיוון שההליך רק החל, התובע וודאי יסכים להסתפק בתשלום בסכום זעום ולסגור את התיק.

    ברוב המכריע של המקרים, המציאות שונה בתכלית.

    תובע שהגיש תביעה לבית משפט, ובמיוחד בתיקים נכבדים, בדרך כלל השקיע משאבים ניכרים בהכנת כתב התביעה והגשתה.

    כמו כן, דווקא בשלב בו התביעה רק הוגשה, התובע מלא אופטימיות, שתביעתו תתקבל במלואה, שכן טרם הוגש כתב הגנה בתיק, התובע טרם נחשף לכל טענות ההגנה שבפיו של הנתבע, שופט טרם חיווה באופן ראשוני דעתו על התיק ועוד.

    כמו כן, מייד לאחר הגשת כתב התביעה, מתחיל לתקתק שעון, המחייב את הנתבע להגיש תוך 60 יום כתב הגנה. גם אם התובע מסכים להעניק לנתבע ארכה להגשת כתב ההגנה, למשך תקופת ניהול המשא ומתן ביניהם, עדיין מדובר ב'חסד' שמעריף התובע על הנתבע ואשר עשוי להילקח בכל עת.

    ניהול משא ומתן בסיטואציה לחוצה שכזו, בו השעון מתקתק מעל לראשו של הנתבע, מכניס מראש את הנתבע למצב של נחיתות במשא ומתן, תוך שכמעט בכל רגע, התובע יכול להודיע כי אין ברצונו להמשיך ולנהל משא ומתן ולחייב את הנתבע בהגשה מיידית של כתב הגנה.

    לכן, במרבית המקרים, ובמיוחד בתיקים נכבדים, ההמלצה שלי, הינה קודם כל להגיש כתב הגנה ורק לאחר מכן לשקול ניהול משא ומתן לפשרה עם התובע.

    אמנם, הכנת והגשת כתב הגנה, כרוכה בתשלום לעורך-דין, סכום שלכאורה ניתן לחסוך ואף לשלם לתובע, כדי להגיע לתוצאה של סגירת התיק. אבל, במרבית המקרים, התועלת שתצמח לנתבע, מהגשת כתב הגנה, עולה בהרבה על העלות הכרוכה בכך, וסביר שתחזיר את עצמה בכך שלאור הגשת כתב ההגנה לבדו, 'המחיר' אותו ידרוש התובע על מנת להתפשר עם הנתבע, ירד משמעותית.

    הגשת כתב הגנה, משנה בצורה דרמטית את מאזן הכוחות בתיק. אם קודם לכן, היה לנו תובע, בטוח בצדקתו, ושעון שמתקתק מעל לראשו של הנתבע שאם רק לא יגיש כתב הגנה בזמן, ינתן פסק דין כנגדו על מלוא סכום התביעה, הרי שלאחר הגשת כתב ההגנה, אותו שעון עוצר מלכת. לפתע, יש בתיק טענות הגנה עוצמתיות שמעלה הנתבע, חלקן וודאי עשויות להפתיע את התובע ולערער את בטחונו בצדקת התביעה. מעת הגשת כתב ההגנה, מתחיל לתקתק שעון חדש לגמרי, שם נמדד הזמן בחודשים ובשנים (ולא בימים כמו קודם), שכן שנים זה הזמן המקובל לבירורו של תיק משפטי, וודאי נכבד, במערכת המשפט הישראלית.

    ניהול של משא ומתן במקביל להכנת כתב הגנה, עשוי לפגוע במיקוד הדרוש להכנת כתב הגנה, שכן עשויה להתקבל תחושה, כאילו כל ההשקעה בהכנת כתב ההגנה מיותרת, שכן אוטוטו יגיעו הצדדים לכדי פשרה, דבר שייתר את הצורך בכתב הגנה.

    לכן, בדילמה שבין לנהל משא ומתן לפשרה, לפני או אחרי הגשת כתב הגנה, העצה שלי, ברוב המקרים, הינה לא להסס, לטרוח ולהכין כתב הגנה, חרף העלות הכרוכה בכך, ורק לאחר מכן להתפנות ולנהל משא ומתן.

    מתי בכל זאת כדאי כן לנהל משא ומתן פשרה לפני הגשת כתב הגנה ? טקטיקה זו אפשרית, בתיקים בהיקף קטן, בו מראש עלות הטיפול המשפטי לנתבע הינה גבוהה יחסית לסכום התביעה וכן בתיקים בהם סיכוייה של התביעה להתקבל במלואה הינם מובהקים ואין לנתבע עניין לדחות את הקץ.

    סדרת מאמרים
    מאמר ראשי בסדרה:
    מאמרים:
    לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות
    מלאו את הפרטים הבאים ואנו נחזור אליכם בהקדם