איך לעשות שימוש חכם בהקלטות סתר המצויות בידי הנתבע?

You are currently viewing איך לעשות שימוש חכם בהקלטות סתר המצויות בידי הנתבע?
Agreement

לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות

    בתיקים רבים, קיימות ברשות הנתבע הקלטות סתר של שיחות. 

    מדובר בשיחות בין התובע לנתבע, ואשר הוקלטו ע"י הנתבע, מבלי שהתובע מודע להקלטה.

    חשוב מאוד לדעת, כי הקלטות שכאלה הינן 100% חוקיות ואין שום חשש או מניעה מלהשתמש בהקלטות !

    עוד לפני הגשת כתב ההגנה, חובה להאזין לכל ההקלטות, לתמלל את ההקלטות החשובות, ובמידה ומחליטים לעשות שימוש בהקלטות, חייבים לבנות את קו ההגנה בתיק, כך שיעלה בקנה אחד עם ההקלטות ושההקלטות יתמכו בטענות ההגנה. במקרים מסויימים, מומלץ אפילו לשלב בכתב ההגנה ציטוטים נבחרים מתוך ההקלטות, וזאת על מנת לרמוז לתובע, כי בידי הנתבע מצויות הקלטות.

    קיימות שתי דרכים עקרוניות לעשיית שימוש בהקלטות – דרך אחת, הינה לחשוף את קיומן ואת תוכנן של ההקלטות מייד עם הגשת כתב ההגנה והדרך השנייה היא להמתין עם חשיפת ההקלטות לשער כושר. לכל אחת מן הדרכים יתרונות וחסרונות, ונעמוד להלן בתמצית על כך.

    חשיפה מיידית של ההקלטות, גורמת לתובע מיידית להיזהר מלפזר שקרים בוטים. התובע אמור להבין, כי יש גבולות גזרה לשקרים שהוא יכול לפזר וגם בית המשפט מבין מהר מאוד מי דובר אמת בפרשה. במקרים מסויימים, חשיפה מוקדמת של ההקלטות עשויה להביא לליבון מהיר של המחלוקות וסיום מהיר של התיק, כולל בפשרה. במקרים אחרים, התובע עשוי להתאים את הגרסה שלו, בהמשך ניהול המשפט, כך שהיא לא תתנגש חזיתית עם ההקלטות ועדיין תעמוד. 

    מצד שני, אם התובע אינו יודע שברשות הנתבע קיימות הקלטות שכאלה, ניתן לנצל את אלמנט ההפתעה בצורה אופטימלית. הדרך לעשות זאת, היא להסתיר (כדין) את קיומן של ההקלטות, לנצל את העובדה שהתובע הוא שחושף ראשון את ראיותיו וגרסתו ורק לאחר מכן לחשוף את ההקלטות, בעיקר כשהתובע נחקר על דוכן העדים ויוצא שקרן מול ההקלטות. כדי לעשות זאת, יש לבקש רשות מיוחדת מבית המשפט, לדחות את גילוי ההקלטות עד לאחר שהתובע מגיש תצהיר ובדרך כלל בית המשפט יבקש לשמוע בעצמו את ההקלטות, כדי להבין אם אכן יש בהן 'אקדח מעשן' המצדיק דחיית חשיפתן. 

    במקרים מתאימים, כשידוע שהתובע משקר במצח נחושה, הנתבע יכול גם 'לבלף' ולגרום לתובע לחשוב כאילו שיש בידיו הקלטת סתר, וזאת במטרה להרתיע אותו מלשקר ולאלץ אותו להודות באמת.

    סדרת מאמרים
    מאמר ראשי בסדרה:
    מאמרים:
    לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות
    מלאו את הפרטים הבאים ואנו נחזור אליכם בהקדם