אסטרטגיית יציאה מהסגר המשפטי – גביית חובות עסקיים עם חידוש פעילות מערכת המשפט

You are currently viewing אסטרטגיית יציאה מהסגר המשפטי – גביית חובות עסקיים עם חידוש פעילות מערכת המשפט

לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות

    בתאריך 10/5/20 מסתיימת ההשבתה הארוכה של מערכת בתי המשפט וההוצאה לפועל.

    בעלי עסקים רבים מדי, יופתעו לגלות, כי לקוחות שהיו חייבים להם כספים, עוד מלפני מגפת הקורונה, מצויים בקשיים או פשוט מסרבים לשלם את חובם.

    בעוד שחלק מהלקוחות החייבים באמת הגיעו לפת לחם, ישנם חייבים רבים, אשר מנצלים לרעה את מגפת הקורונה, ומנסים להשתמט מתשלום חובותיהם שקדמו למגפה.

    אחרי גל ביטולי הצ'קים עומד להגיע גל של פשיטות רגל ופירוקי חברות, גל של הברחת נכסים לקרובי משפחה, גל של הסתתרות מאחורי חברות בע"מ ופתיחת חברות חדשות ועוד.

    לכן, אנו ממליצים ללקוחותינו ולכלל ציבור בעלי העסקים, לא לחכות ולהתחיל מייד בהכנות לקראת חידוש פעילות מערכת המשפט.

    במיוחד עבורכם בעלי העסקים, הכנו 'אסטרטגיית יציאה' מהסגר המשפטי, המורכבת מ- 5 שלבים פשוטים:

    1. התמקד ב-20% מהלקוחות החייבים לך 80% מהחובות

    ערוך רשימה קצרה של לקוחות, החייבים לך את סכומי הכסף המשמעותיים ביותר והתמקד בהם.

    טיפול בחייבים קטנים, עשוי לגזול  ממך זמן וכסף החיוניים כרגע להישרדות העסקית ומומלץ לדחות הטיפול למועד בו יתבהר המצב.

    מיקוד דווקא בחייבים הגדולים, יתן לך תוך זמן קצר תמונה עובדתית אמיתית של מצב העסק שלך, האם לעסק שלך יש בכלל יכולת לשרוד את משבר הקורונה או האם כדאי לקבל החלטה מושכלת שלא לפתוח מחדש כלל את העסק (ראה מאמר נפרד בנוגע להחלטה שלא לפתוח מחדש את העסק).

    בקצרה אציין, כי אין שום טעם שתפתח מחדש את העסק שלך, תיקח הלוואות חדשות בערבות אישית, תשקיע בעסק דם יזע ודמעות, רק כדי לגלות, בעוד מס' חודשים, שכל מאמציך היו לשווא, וחובך האישי לבנקים, רשויות וספקים רק גדל. לעיתים עדיף, שלא לפתוח כלל את העסק ולשקול פשיטת רגל או פירוק ופתיחת דף חדש נקי מחובות.

    הכספים שתגבה דווקא מהחייבים הגדולים, יתנו זריקת מרץ לתזרים העסק שלך ויאפשרו בהמשך אף מימון הליכים כנגד חייבים קטנים יותר.

    2. בדוק האם לחייבים הגדולים שלך יש בכלל יכולת פרעון או שכדאי להכיר בחוב כאבוד

    אין שום טעם להשקיע זמן וכסף, לרדוף אחרי חייב, שאינו בר-פרעון.

    חייב מוגדר כחדל פרעון, במקרה שאין לו תזרים או נכסים לפרוע מהם את החוב.

    ככל שחובו של החייב כלפיך גבוה יותר, כך גובר הסיכון, שלחייב אין ולא תהיה יכולת להחזיר את החוב.

    יש מספר דרכים לבחון את כושר הפרעון של החייב שלך, לרבות הזמנת דו"ח מידע עסקי, חקירה כלכלית באמצעות חוקר פרטי, שיחה עם ספקים/לקוחות שעובדים עם החייב וכמובן שיחה עם החייב עצמו.

    תתפלא כמה מידע אפשר לקבל מהחייב עצמו, אודות מצבו, בשלבים המוקדמים שבטרם פתיחה בהליכים משפטיים. מותר ואף רצוי להקליט ולתעד את השיחה עם החייב, וזאת לשימוש עתידי. כדאי לשאול את החייב שאלות בנוגע לשמות של לקוחות שחייבים לו כספים, רכוש שיש לחייב, תוכניותיו כיצד יפרע את החוב כלפיך ועוד.

    כמו כן, חשוב שהחייב יאשר בשיחה (המוקלטת) שהוא מכיר בחוב כלפיך.

    אם החייב מסרב למסור מידע על מצבו או מתחמק ממענה לפניות אליו או מתכחש לחובו, חייבת להידלק אצלך נורת אזהרה אדומה לגביו !

    אם תגיע למסקנה, כי החייב שלך אינו בר-פרעון, קח בחשבון כי הוא מהר מאוד עשוי להיקלע להליכי חדלות פרעון (פשיטת רגל או פירוק), וסביר להניח כי בעתיד הרחוק תקבל אחוז נמוך מאוד מחובו כלפיך.

    יכול להיות שלך אפילו עדיף, להכניס באופן יזום את החייב להליך חדלות פרעון, וזאת כדי למנוע ממנו להבריח נכסים או כדי להכריח אותו להחזיר לבעלותו נכסים שהבריח או כדי להכיר בחוב כחוב אבוד.

    3. שקול הטלת עיקולים דחופים

    במידה ובמסגרת הבדיקות המקדימות שערכת, התעוררו אצלך נורות אזהרה בנוגע לחייב, חובה עליך לשקול, לפנות בדחיפות לבית המשפט או להוצאה לפועל, בבקשה להטלת עיקולים מיידיים על נכסי החייב.

    יש שורה ארוכה של  צעדים משפטיים שבהם ניתן לנקוט, על מנת למנוע הברחת נכסים, החל מצווי עיקול על כספים בחשבונות בנקים, דרך עיקול נכסי נדל"ן בלשכת המקרקעין צווי איסור דיספוזיציה ביחס לנכסים אחרים וכלה אף בצווי עיכוב יציאה מן הארץ.

    פעולות מיידיות שכאלה ניתן לבצע, גם כיום בזמן שיש השבתה במערכת המשפט.

    זכור, כי הרבה יותר קל ופשוט למנוע מהחייב מראש להבריח נכסים מאשר לרדוף אחרי החייב בדיעבד ולנסות להחזיר לרשותו נכסים שהבריח.

    במקרים רבים, חייב שעוקלו נכסיו, יסכים להגיע לפשרות והבנות בנוגע לתשלום החוב, וזאת בידיעה שאין עוד טעם להתחמק מפרעון החוב.

    4. הכן מסמכים וראיות להוכחת החוב

    הכן את כל המסמכים שברשותך, המוכיחים את החוב (צ'קים, חוזה, כרטסת הנה"ח, תעודות משלוח, תכתובת עם הלקוח וכו').

    בדוק, עד כמה במקרה של עימות עתידי עם הלקוח, יהיה לך קל ופשוט (או קשה ומסובך) להוכיח את חובו של הלקוח כלפיך.

    הכנה מוקדמת של מסמכים וראיות, יחסכו לך ולעוה"ד שלך זמן יקר עם פתיחת מערכת המשפט, לצורך קבלת החלטה באיזה הליך משפטי לנקוט.

    במידה ותמצא, כי אין בידיך די ראיות להוכחת החוב, תוכל לנצל בקשה לארכה מצד החייב, ולהתנות אותה בחתימתו על המסמכים הדרושים לך לצורך הליך משפטי עתידי או לפחות להקליט אותו בשיחה מודה בחוב כלפיך.

    אם אתה מחזיק בידיך צ'ק שנתן לך החייב, ולמרות שהחייב מבקש ממך לדחות את הפקדת הצ'ק בבנק, דע כי אם לא תפקיד את הצ'ק כדי שיחזור, לא תוכל להגישו לביצוע בהוצאה לפועל.

    5. טיפ אחרון – היזהר ממתן אשראי חדש ללקוחות

    אם פתחת מחדש את העסק שלך והתחלת לעבוד עם לקוחות, הן לקוחות ישנים והן לקוחות חדשים, היזהר מאוד ממתן אשראי חדש ללקוחות בימים אלו.

    מגפת הקורונה שינתה לחלוטין את כללי המשחק, וגם עסקים שהיו בעבר יציבים ואמינים, עשויים להתגלות בקרוב כחלולים וחסרי יכולת פרעון, וזאת בין עקב המיתון הצפוי במשק ובין עקב חובות אבודים שחייבים גם להם לקוחותיהם.

    עליך להיאבק בדחף שלך, להרים מחדש את העסק ולמכור מחדש ללקוחות באשראי, וזאת גם אם אתה ולקוחותיך הייתם רגילים לעבוד כך בעבר או גם אם יתר המתחרים שלך בשוק עדיין ממשיכים לתת תנאי אשראי מפליגים.

    עליך לגלות משנה זהירות, כלפי לקוחות העוסקים בתחומים שסבלו במיוחד מהמשבר, כגון: תעופה, תיירות, אירועים, תרבות, מסעדות וכו'.

    כדאי להזמין דו״ח מידע עסקי על העסק ועל בעל העסק ולעקוב באדיקות אחר מצבם, כדי שלא לקרוא בעיתון בדיעבד שהעסק פשט רגל ואין ממי לגבות את החוב. מידע בזמן אמת על הידרדרות במוסר תשלומים של הלקוח שווה זהב.

    במידה והלקוח שלך הינו חברה בע״מ הקפד לדרוש ערבות אישית מבעל המניות. סירוב לתת ערבות לחברה אומר למעשה, שבעל החברה עצמו לא מאמין ליציבות החברה שלו במצב הנוכחי הקורונה. אם כך, מדוע שאתה תאמין לחברה שלו?

    וודא שיש לך חוזה בכתב עם כל הלקוחות שלך ועדיף גם צ’קים או שטרי חוב בגין חוב פתוח. זה יקל משמעותית על תהליך גביית החוב בעתיד.

    יש לך לקוח שחייב לך כסף? נדלקה לך נורה אדומה ביחס לחייב? יש לך ספק לגבי לקוח חדש? פנה מיד למשרדנו.
    זו יכולה להיות השיחה שתשאיר את העסק שלך בריא ומוגן מפני אפקט הקורונה
    .

    לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות
    מלאו את הפרטים הבאים ואנו נחזור אליכם בהקדם