רוצה להקים עסק חדש?

You are currently viewing רוצה להקים עסק חדש?

לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות

    שוקל להקים עסק חדש? רוצה לדעת תכל'ס מהם 6 הדברים החשובים ביותר בהקמת עסק מוצלח?
    על סמך 20 שנות ניסיון, בליווי משפטי של מאות עסקים קטנים ובינוניים, הרשה לי לתת לך 6 טיפים מנצחים שאתה פשוט חייב לדעת:

    1. חברה בע"מ זולה כמו קסאם אבל מגנה עליך כמו 'כיפת ברזל'

    כמעט כל עסק חדש מתישהו נקלע לצרה גדולה. זו עובדה.
    הכל בדרך כלל מתחיל באיזה לקוח גדול שנקלע לקשיים, לא משלם לעסק שלך ומשבש את התזרים שעליו בנית. עכשיו, גם לך כבר אין כסף לשלם לספקים שלך והם מתחילים לחשוש לכספם. המידע הזה כמעט תמיד מגיע לבנק שלך, ודווקא ברגע הכי לא נכון, הבנק עלול לסגור לך את מסגרת האשראי ולדרוש כאן ועכשיו את מלוא ההלוואות שהיו פרוסות לשנים קדימה.
    במקרים אחרים, צצה איזושהי הוצאה גדולה 'לא צפויה', במיוחד אם חסכת על עו"ד שפיץ שיכול היה לספר לך על ההוצאה הזו מראש ואפילו למנוע אותה.
    מהר מאוד, תמצא את עצמך, בתוך מערבולת משפטית, של תביעות, עיקולים, הליכי הוצאה לפועל ולפעמים אפילו פשיטת רגל אישית.
    אז מה עושים ? פשוט מאוד, מקימים חברה בע"מ. תמורת 2,645 ₪ אגרה חד פעמית לרשם החברות (ועוד תשלום סמלי לעו"ד ורו"ח), אתה הופך בשעה טובה אב גאה לחברה בע"מ.
    מרגע זה ואילך, החברה היא 'אישיות משפטית נפרדת' מבעל החברה. בדרך פלא, כל הצרות נדבקות לחברה אבל אם יש בה רווחים – בעל החברה נהנה מהם. נחמד, לא ?
    בגדול, כל עוד אתה לא מרמה אף אחד ונזהר לא לחתום ערבויות אישיות, אם חלילה החברה תיקלע לקשיים, זה באמת מצער, אבל כבר לא בעיה אישית שלך. אתה, לא תגיע לפשיטת רגל ותוכל להמשיך לנהל את חייך כרגיל ואפילו מתישהו לפתוח חברה חדשה.
    יש עוד הרבה בונוסים לניהול עסק במסגרת חברה בע"מ, במקרה שאתה רוצה להכניס לעסק שותפים או לבצע תכנוני מס מעניינים, אבל זה לא העיקר בעיני. העיקר, זו ההגנה המשפטית שאתה מקבל, עם אחוזי הגנה יותר גבוהים מכיפת ברזל.

    2. תבין מהר שגם אתה 'בנק' ותתחיל להתנהג בהתאם

    שרי אריסון, רקפת רוסק עמינח ואתה – שלושתכם למעשה מנהלים בנק. וואלה? וואלה!
    בכלל לא משנה אם העסק החדש שלך, מוכר סחורה, מעניק שירות או עושה משהו אחר לגמרי. אתה בנק.
    אתה לוקח כסף, אולי אפילו כסף שלווית מבנק (ומשלם עליו ריבית), ומשקיע אותו בעסק שלך. אתה הרי קונה סחורה, משלם לעובדים, שוכר מקום וכו'. כל זה עולה כסף, והרבה.
    את כל זה אתה מעמיד לרשות הלקוח שלך, ומאמין שהלקוח ישלם לך עבור זה. לפעמים, אתה כל כך רוצה להצליח ולהרוויח, שאתה ממשיך לספק ללקוח שירות או סחורה גם הרבה אחרי שמצטבר ללקוח חוב, בטח אם זה לקוח שכבר עובד איתך איזו תקופה או שהצליח לרכוש את אמונך.
    וכאן בדיוק הבעיה. בלי שאתה שם לב, אתה למעשה מלווה ללקוח הזה כסף, והרבה. ככל שהחוב גדל, כך גדל גם החשש שלך להפסיק להעמיד אשראי ללקוח, שמא הלקוח ינטוש אותך ואז לעולם כבר לא תראה ממנו כסף.
    אז תהיה חכם ולא פיקח, ותמיד תשתדל, לא להיות חשוף למצב, בו הלקוח חייב לך כספים. וודאי לא בסכום משמעותי.
    אם בכל זאת החלטת לחכות לכסף, תבין שלמעשה פתחת בנק. ראית פעם בנק שנותן כסף סתם ככה, בלי חוזה, בלי ערבויות או בטחונות ? וודאי שלא.
    לכן, כל אשראי ללקוח, אפילו ל-24 שעות, מחייב הסכם בכתב. אפילו קצר. כשמדובר באשראי מצטבר בסכום לא זניח, נניח מעל 10,000 ₪, חשוב מאוד לדרוש בטחונות לתשלום. צ'ק זה דבר נחמד, אבל בהחלט לא מספק. אם הלקוח הוא חברה בע"מ, חשוב לדרוש ערבות אישית מבעלי המניות, אם מדובר באשראי בסכום יותר משמעותי, חשוב לדרוש שטר חוב, שעבודים וכו'.
    בקיצור, תתחיל תחשוב כמו בנק ותבין שאם לקוח לא מסכים לחתום ערבות אישית או לתת בטחונות לתשלום, עדיף לוותר עליו ולחסוך הרבה כאב ראש והוצאות בגביית החוב אחר כך.

    3. הרוצה בשלום ייכון למלחמה – לכן, הפעל מנגנון גבייה אפקטיבי

    תזרים חיובי, הוא נשמת אפו של כל עסק. תהיה איש המכירות הכי מדהים בעולם, עם שולי הרווח הגבוהים ביותר. אם בסופו של יום, לא תצליח לגבות את הכסף שמגיע לך, תקרוס וחבל.
    מוסר התשלומים בישראל, הוא ירוד ביותר. סביר להניח, שמהר מאוד תיתקל בלקוחות שאינם משלמים לך. מכל מיני סיבות. עקיצות, עסקים שקורסים, פושטי רגל ועוד. קשה מאוד לדעת בזמן אמת, האם הלקוח שחייב לך כסף, ורק מבקש 'עוד חודש' לארגן כסף, באמת רוצה ויכול לשלם או בכלל מתכנן להכריז על פשיטת רגל.
    לכן, כדאי מאוד, להפעיל מנגנון גבייה אפקטיבי. זה מתחיל כבר בהסכם עם הלקוח והביטחונות שלקחת ממנו בתחילת הדרך, ממשיך בלהיות כל הזמן עם יד על הדופק מבחינת מועדי תשלום מלקוחות ולבדוק את מצבם במאגרי מידע שונים ומסתיים בהעסקת עו"ד קבוע, שפועל בצורה מהירה ויעילה לגביית החוב.
    לפעמים, מספיק להוציא מכתב עו"ד ללקוח סרבן, כדי לגרום לו לשלם. במקרים אחרים, פתיחה מהירה של תיק הוצאה לפועל, והטלת עיקולים, מעבירה מסר ללקוח, שאיתך לא מתעסקים. כל מקרה והפתרון המתאים לו.
    אבל הכי חשוב, לא להתפתות ולהאמין להבטחות, שאוטוטו התשלום יגיע. צריך לפעול במרץ כדי שזה יקרה, ותמיד להיות ערוך למצב בו תיאלץ להילחם על כספך.

    4. אזהרה: העסקת שכירים מסוכנת לבריאות.

    השכירים בישראל הם מגזר שמקבל זכויות והגנת יתר מהמחוקק, באופן בלתי פרופורציונאלי ביחס למעסיק שלהם.
    כמעט על כל שקל נטו ששכיר מקבל, מסתתר איפשהו עוד שקל בכל מיני זכויות, חלקן הזויות לגמרי (אתה אפילו לא מתאר לך עד כמה הן הזויות).
    כמעט בכל ויכוח בין עובד למעביד, העובד יצא צודק. אם אפשר לפרש את החוק בשתי דרכים, תמיד הוא יפורש לטובת העובד. למה ? ככה.
    אם מצאת את עצמך מעסיק עובדת בהיריון, תתחיל לחסוך כי זה הולך לעלות לך ביוקר. למה? כי המדינה מעודדת ילודה על חשבונך. לא טוב לך, תעבור לסוריה.
    ידעת, שאם העובד חולה, הוא אפילו לא צריך ללכת לראות רופא ובכל זאת הוא יקבל ממך שכר כמעט מלא על תקופת מחלתו. אם אתה חולה? בעיה שלך, תשתעל בשקט ובוא לעבודה, בכל זאת מישהו צריך לעבוד בעסק כדי לשלם משכורת לעובד החולה. אמרתי מסוכן לבריאות או לא אמרתי?
    אז מה כן לעשות? אם ניתן, לפחות שלבי ההקמה הראשונים של העסק, כדאי לעשות הכל לבד. אם ממש חייבים, עדיף תמיד לקחת פרילאנסר ולשלם לו יותר ממה שהתכוונת לשלם לשכיר. ברוב המקרים, זה יוצא הרבה יותר זול מלהעסיק שכיר. העסקת עובד שכיר היא מוצא אחרון וגם זה, כדאי לעשות, רק בליווי צמוד של עו"ד, עם הסכם העסקה מסודר ותשלום כל הזכויות המגיעות (ועוד איך מגיעות).

    5. רוצה שותף? רק עם הסכם מייסדים

    מכירים את זה, שאתה והחבר הכי טוב שלך מהצבא, בטוחים שיש לכם את הרעיון הכי טוב בעולם לעסק חדש ותהיו השותפים הכי טובים ולמה צריך בכלל הסכם ביניכם, כי על מה יש לריב? אז זהו, שבחיים, זה לא עובד ככה.
    שותפות בעסק, היא דבר מסובך. זו מערכת יחסים מורכבת, שכוללת הרבה מאוד אלמנטים שחובה לחשוב עליהם ולסכם אותם מראש.
    מי עובד בפועל בעסק ? כמה שעות ביום ? כמה הוא מרוויח? כמה כסף כל אחד משקיע בהקמת העסק? מה קורה אם צריך לגייס עוד כסף? מי מורשה חתימה? ביחד/לבד ועד איזה סכום? איך מקבלים החלטות כשיש מחלוקת? איך נפרדים? ועוד.
    המון שאלות, שנחמד להתעלם מקיומן, אבל מהר מאוד תמצא את עצמך עם בטן מלאה על השותף שלך, שלקח לעצמו חודש חופשה במקסיקו כשאתה תקוע עד אמצע הלילה עם עבודה בעסק.
    לכן, חשוב מאוד, עוד לפני שמשקיעים שקל אחד בעסק משותף, להתייעץ עם עו"ד שמבין בתחום. ברוב המקרים, אפשר שכל השותפים יבואו ביחד לאותו עו"ד, יספרו לו במשותף על הציפיות שלהם מהעסק המשותף ויתר השותפים, וביחד יבנו הסכם מייסדים, שיכול להחזיק גם שנים רבות.
    לפעמים, כבר בתהליך המשא ומתן, מגלים כל מיני דברים, שמלמדים שעדיף להישאר חברים, לעשות מילואים ביחד אבל לעסק משותף לא כדאי להיכנס.
    בקיצור, שותף, זה קצת כמו בן זוג לחיים. עדיף לחכות ולהתחתן עם האדם הנכון מאשר לעשות ביחד עסק ולהתגרש.

    6. עשה לעצמך טובה. קח עורך-דין טוב.

    בכל שנה קמים ונסגרים בישראל עסקים רבים.
    יש כאן עודף רגולציה, תחרות רבה, מוסר תשלומים ירוד ונטל מס כבד.
    כדי להצליח בג'ונגל הזה, חייבים לדעת לשרוד.
    עו"ד טוב, ידע למפות ליזם את מרבית הבעיות הצפויות לו, בהקמת ובניהול העסק, וכך לחסוך ליזם הרבה כסף וכאב לב.
    עלויות הייעוץ המשפטי בישראל, נמוכות ושוות לכל נפש, ומנגד עלות הטעות עשויה להיות גבוהה מאוד, עד כדי פשיטת רגל וחבל.
    בשונה מבעלי מקצוע אחרים, טעויות משפטיות שנעשות בעת הקמת העסק, קשה מאוד לתקן לאחר מכן ודווקא השקעה כספית קטנה, אפילו בפגישת ייעוץ, יכולה לפתוח ליזם צוהר לעולם שלם של רעיונות והזדמנויות.
    לכן עצתי לכל יזם, חדש וותיק כאחד. עשה לעצמך טובה. קח עורך-דין טוב. אמין. בעל ניסיון בתחום. תן לעצמך הזדמנות אמיתית להצליח בעסקים. בהצלחה!

    לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות
    מלאו את הפרטים הבאים ואנו נחזור אליכם בהקדם